Åklagare åker på käftsmäll

Idag har det skrivits om fildelningsfallet i vilket Antipiratbyrån polisanmälde en man för piratkopiering. Så långt är det inget att höja på ögonbrynen över, vad som är anmärkningsvärt i det här fallet är att åklagaren Britt-Louise Viklund gav mannens hårddiskar till Antipiratbyrån så att DE skulle kunna utreda om det fanns piratkopierat material på dessa.

Självklart är det helt absurt att Antipiratbyrån, en privat intresseorganisation och part i målet, ska få göra polisens arbete och utreda bevismaterial på detta sätt. Som tur är har detta inte gått obemärkt förbi och Viklund är redan JO-anmäld.

Hur går det med fallet? Christian Engström (pp) har skrivit om rättegången och det ser onekligen ut som att åklagaren fått sig en ordentlig käftsmäll och kommer att släppa åtalspunkten om att den svarande skulle ha delat ut 23 000 låtar. Åklagaren klänger sig dock fast vid punkten om att mannen skulle ha delat ut 30 filmer och yrkar på villkorlig dom samt dagsböter.

Jag hoppas verkligen att mannen blir frikänd och att vi aldrig igen ska behöva se ett fall där anmälaren får utreda bevismaterialet på egen hand.

Annonser

1 Response to “Åklagare åker på käftsmäll”


  1. 1 Carl Lundström december 28, 2007 kl. 12:12

    En rad internationella, väsentligen amerikanska, branschorganisationer har hetsat Sveriges förre justitieminister till lagändringar och påtryckningar mot svenska rättsväsendet med syfte att försvåra för fildelarverktyget ThePirateBay. Den 13 november kom ett nytt brev in på regeringskansliet, adresserat till den kommunikationsminister Åsa Torstensson. Rubriken, skriven med 20-punkts understrukna versaler löd PIRATE BAY SHOULD HAVE NO PLACE IN SWEDEN OR THE EUROPEAN UNION. De kräver “swift and decisive action” och att ministern skall göra “everything possible” för att de ansvariga individerna blir ”called to account”. Brevskrivarna ser ThePirateBAy som ett nyckeltillfälle för att ”educate the globlal Internet community”. Undertecknare är direktörer, ordföranden och presidenter för organisationerna IFPI, WIN, FEP, IPA, ICMP-CIEM, IMPALA och EFCA.

    Jag är själv en av de åtalade i PirateBay-målet.

    Jag riktar mig till målsägarna och ställer frågan: Hur bra är ni själva? När det gäller immateriella rättigheter som producerats av svenskar brukar ingen av era organisationer springa benen av sig för att upphovsmännen skall få betalt. Detta trots att två av ovannämnda organisationer företräds av personer med svenska namn.

    1. Uppfinnaren Håkan Lantz har ägnat årtionden åt att få betalt av amerikanska företag för användningen av den färggrafikprocess om han uppfunnit och patenterat. De juridiska intrigerna som han har blivit utsatt för i USA är fullständigt hårresande.

    Ännu besvärligare har det varit för Håkan Lans att få betalt för sitt antikollisionssystem för flygplan. Hans patenterade uppfinning ”VDL Mode 4” ger den internationella flygindustrin möjlighet till ökad säkerhet, effektiviseringar i flygtrafiken och besparingar i mångmiljardklassen.

    Men amerikanska luftfartsverket förklarade sig tidigt ha politiskt mandat för att motarbeta införandet av den svenska uppfinningen.

    Amerikanska advokater och konsulter (som åtagit sig för att arbeta för Håkan Lans) motarbetade sin uppdragsgivare eftersom de hade mer att tjäna på att hjälpa sina landsmän sätta krokben för den svenske uppfinnaren. De amerikanska leverantörerna av utrustning för flygnavigation ville förstås fortsätta leverera sina gamla, dyra och komplicerade system.

    Amerikanska domstolar har frångått både praxis och prejudikat för att ruinera uppfinnaren och på det sättet hjälpa sina landsmän att stoppa och få kontroll över den svenska teknologin utan kostnad.

    Förloppet är väl dokumenterat av statsvetaren Erik Moberg, http://www.mobergpublications.se

    2. Den aktuella filmen Bee Movie är konciperad och utvecklad av svenska animatörer. Filmen presenterades som Beebulon för amerikanska Dreamworks, (ägt av bland andra Steven Spielberg och Jerry Seinfeld. De svenska animatörerna presenterade manusstolpar och även en sorts trailer till filmen, för att tydliggöra sitt filmkoncept för Dreamworks. http://www.youtube.com/watch?v=n2wQy3Na6rU. Svenskarna hade ett tydligt avtal med Dreamworks om rättigheten till Beebulon. Men ett år efter presentationen återkom Dreamworks med ett nej tack. Ytterligare ett par år senare presenterar Dreamworks en identisk film.

    Jag känner en av svenskarna personligen och har förmedlat kontakt med en amerikanska advokat. Dessa har analyserat avtalet med Dreamworks och funnit att god grund fanns för en framgångsrik rättslig talan mot Dreamworks. Men min egen amerikanska advokat är inte specialiserad på s.k. Entertainment rights. Så han sökte igenom branschen och fann ett tiotal firmor i Kalifornien som hade kompetensen att ta sig an fallet. Men Dreamworks anlitade själva de flesta av dessa advokatfirmor löpande. Bara några få firmor kunde därför åta sig ett mål mot Dreamworks. När man till slut hittade en kompetent advokatbyrå som var fri att åta sig ett mål mot Dreamworks, och även denna advokatbyrås analys visade att en stämning, skiljedom eller förlikning rimligen skulle lyckas och att detta skulle bli mycket lönsamt – då verkade allting falla på plats. Men en dag senare fick svenskarna ett nedslående besked:

    ”We regret to inform you that we will not be able to represent you in the lawsuit you are considering. Many factors weighed heavily in our decision. Please note that this does not mean your potential case is without merit. We do not mean to imply that we have formed any opinions with respect to the merits of your case or your potential for recovery.”

    De svenska animatörerna har flera teorier om vad för några ”many factors” som har spelat in här, men två saker är säkra: Dreamworks har plankat Beebulon, och Dreamworks kommer inte att betala en spänn. När Göteborgsposten konfronterade Jerry Seinfeld om den här saken sade han ”Jag måste verkligen försöka hålla mig för skratt.”

    Sammanfattningsvis är den amerikanska attityden mot svenska rättighetsinnehavare sådan att det borde ligga varje svensk varmt om hjärtat att stödja varje ny teknik som göra att penningströmmen till Hollywood minskar. Internet och moderna sökmotorer som exempelvis ThePirateBay är både angelägna och nyttiga för Sverige. För EU-politiker och andra högavlönade funktionärer spelar det kanske ingen större roll, men för Sveriges låginkomsttagare, som redan utsätts för världens högsta skattetryck, är varje lättnad i utgifterna kännbar.

    Hollywood vänder ut och in på sig för att slippa betala sina egna räkningar till Sverige. Det är min förhoppning att svenska konsumenter fortsätter att göra vad de kan för att minska penningströmmen i motsatt riktning. Och jag hoppas att fler inser att det kan göra detta med ett mycket gott samvete.

    Källor:

    Håkan Lans
    http://www.mobergpublications.se/patent/domen.htm

    Seinfeld/Dreamworks
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=907&a=385285&ref=puff


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: